Administratie

BTW Aangifte

In principe heb je aan twee orders genoeg om de administratie bij te houden. In 1 ordner hou je de facturen van leveranciers, dus alle facturen waar je zelf de betaling hebt gedaan. In de andere ordner gaan alle facturen die betaald worden aan jouw.

Bij de aangifte BTW dien je in de ene kolom namelijk alle uitgaande BTW te vermelden (deze staat als het goed is op iedere factuur apart vermeld). In de andere kolom vul je de ontvangen BTW in, deze staat ook weer gespecificeerd op de factuur. Het verschil tussen deze twee is de te betalen BTW.

Deze aangifte kun je online invullen en versturen naar de belastingdienst.

Aangifte Inkomstenbelasting

Naast de BTW aangifte dien je , net zoals je als werknemer doet, een jaarlijkse opgaaf inkomstenbelasting. Echter zal je hier nu de winst uit de onderneming in mee moeten nemen. Dit vul je in, in box 1 van de inkomstenbelasting.

De winst die je uit de onderneming hebt kun je op eenzelfde manier berekenen als bij de BTW aangifte. De betaalde facturen kun je van de ingekomen facturen afhalen, het bedrag dat overblijft is de winst uit onderneming. Hierover betaal je inkomsten belasting.

Ook deze aangifte kun je online invullen en versturen naar de belastingdienst ieder jaar voor 1 april.
Kijk voor meer informatie over BTW aangifte, inkomsten belasting op de website van de belastingdienst: www.belastingdienst.nl

Alles loopt op rolletjes, maar om het is wel belangrijk om alle zaken rondom de webwinkel up-to-date te houden!

Thema door Anders Norén